آموزشی:تربیتی:علمی:تاریخی:روان شناسی

                                     

1-        جاهاي خالي را پر كنيد                                                                                                                                            

-       نام علمي زنگ آهن ، .................است .                                                                                                                           

-       به كوچك ترين ذره ي شكر كه با چشم ديده نمي شود .................. مي گويند.                                                                                                                   

-       بريدن چوب يك تغيير .................است .

-       نقطه اي كه عدسي نور خورشيد را در آن جمع مي كند ....................عدسي نام دارد .

2-                        پاسخ صحيح را علامت بزنيد .

-       زندگي بر روي خشكي با پيدايش ................آغاز شد .

الف ) پيدايش خزندگان           ب ) پيدايش گياهان           پ ) پيدايش تك سلولي ها             ج) هيچكدام               

-       كدام يك از مواد زير با بقيه فرق دارد .                                                                                                    

الف ) خاك                    ب ) هوا                       پ ) آب                           ج ) شير                                                                  كدام يك از حالت هاي ماده شكل ثابت دارد

          الف ) گاز                    ب ) مايع                       پ) جامد                ج ) همه موارد                                                                                                        

3-                       صحيح يا غلط بودن هر يك را علامت بزنيد .                                                                               ص        غ

-       ماه چشمه ي نور است .

-       نمك عنصر است .                                                                                                                                                       2

-       به وسيله ي منشور مي توان نور خورشيد را تجزيه كرد .

-       ملوكول آب از دو اتم ئيدرو‍‍ژن و يك اتم اكسيژن ساخته شده است .        

 

 

 

 

 

   4 - ترتيب پيدايش جانوران را روي نمودار نشان دهيد.                                                                                                                                 

           

                 ( پرندگان ، ماهيها ، جانوران بي مهره ، خزندگان )                                                           

 


5-دسته بندي كنيد .                                                                                                           عنصر   -   تركيب

( نفت ،  آب ،  مس ،  طلا ،  كاغذ ، اكسيژن )                                                                                                

  6-وصل كنيد.

                                                   عطر                             مخلوط                 

                                                                                       هوا                                جنبش  ملوكولي                                             

             اكسيژن                             عنصر                           

                                       زرد شدن برگ درخت                            تغيير فيزيكي

                                        بارش باران

 موفق باشي دوست عزيز-طراح حمید عالی پور دانش اموز کلاس پنجم دبستان ایت اله هاشمی رفسنجانی

 

+ نوشته شده در  نوزدهم بهمن 1388ساعت 22:55  توسط صمصام اله یاری | 

نمونه سوالات علوم تجربی      پایه پنجم

 

1)پاسخ  درست را با* علامت بزنید

 

الف: کدام یک از موارد زیر ترکیب است.

1)طلا         2)نشاسته        3)اکسیژن     4)نقره

 

ب:کدامیک جزما شینهای پیچده نیست ؟

1)پنکه           2 )قرقره           3 )چرخ خیاطی     4)دوچرخه

 

2) در اهرمهای بدن انسان تکیه گاه کجاست ............ ماهیچه ها دراین اهرم هاچه وظیفه ای دارند؟

 

 

 

3) برای بالا بردن ِ یک جعبه سنگین به داخل کا میون2 متر از زمین فاصله دارد از تخته سه متری بهتر است استفاده کنیم یا 5 متری ؟ چرا ؟

 

 

 

4) دانش آموزی می خواهد تصویری هم اندازه یک شمع و روی یک صفحه کاغذ تشکیل دهد چگونه میتواند این کار را انجام دهد ؟

 

 

5) در چه شرایطی می توانیم جسمی را ببینیم (4 مورد)

 

 

6) چگونه می توان کانون یک عدسی را مشخص کنید . (توضیح دهید )

 

 

 

 

7) توضیح دهید چه  جانداری برای سنگواره شدن مناسب ترند ؟

 

 

8) چگونه میتوانیم از فرسایش خاک جلوگیری کنیم ؟

 

9) زهرا می خواهد سرعت نفوذ آب را در خاکهای مختلف (سه نوع) اندازه گیری کند چگونه میتواند به نتیجه برسد ؟                                                                                                                                                                              

10) آموزگار یک قطعه سنگ رسوبی به کلاس آورد تا دانش آموزان مشاهده کنند مریم بعد از مشاهده آن پرسید چرا بعضی از لایه ها ضخیم تراند پاسخ سوال مریم را بنویسید .

 

11) چرا وجود خاک برای کشاورزی لازم است

 

 12) چرا استفاده از کودهای شیمیایی ممکن است برای محیط زیست زیان داشته باشد ؟

 

 

 

13) مراحل تشکیل ذغال سنگ را بنویسید ؟

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

14)می دانیم همراه نفت خام مقدار آب شور وجود دارد علت را بیان کنید ؟

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

15) سنگواره چیست ؟

--------------------------------------------------------------------------------------------

16) ) دو تکه نان یک خشک را در یک کیسه  ویک تکه نان تازه و مرطوب رادر یک کیسه دیگر گذاشته ایم و هر دو را در یک مکان قرار داده ایم بعد از چند روز کیسه اول بدون تغییر ولی کیسه دوم نان کپک زده است چه نتیجه ای می گیرید ؟

+ نوشته شده در  هجدهم بهمن 1388ساعت 0:42  توسط صمصام اله یاری | 

به نام خدا

سوالات علوم تجربی پایه ی پنجم

 

نام                         نام خانوادگی                         

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

1)دانشمندان چه اطلاعاتی درباره گذشته زمین بدست می آورند؟چگونه؟

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

2- مراحل تشکیل سنگهای رسوبی را بنویسید وتوضیح دهید چرا بضی ازلایه ها ضخیم تر وبعضی ناز ک ترند ؟

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

3)دانش اموزان در یک گردش علمی سنگوارها یی در جانداران دریایی دربالای  تپه ای یافتند انها  به چه چیزی پی بردند؟

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------

4-چگونه میتوانیم یقین کنیم که اب درچه نوع خاکی سریعتر نفوذ می کند ؟

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

5)خاک چگونه تشکیل می شود؟

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

6) شکل زیر را تفسیر کنید

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

7-چگونه میتواند فا صله کانون عدسی (ذره بین )را اندازه بگیرند؟

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

8)برای اینکه تصویرهم اندازه را روی یک صحنه کاغذ به طور واضح تشکیل دهید ذره بین راحرکت می دهید یا کاغذ راچرا؟

 

---------------------------------------------------------------------------------------

9)چرا آرمیچر یک موتور الکتیریکی است ؟

 

--------------------------------------------------------------------------------------

10)درباز کن شیشه ای یک اهرم است شکل آن را رسم کنید و نام هر قسمت را بنویسید.

 

---------------------------------------------------------------------------------------

11)دانش آموزی می گوید من آب وشکر و نمک را مخلوط کردم و به گیاه لوبیا دادم آن سریع تر رشد اگر بخواهید بدانید آیا همه ی گیاهان مثل هم رشد می کنند چگونه این مساله را حل می کنید.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------

12)فسیل یا سنگواره چیست؟

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

13)رنگ ها و مواد پلاستیکی چگونه حاصل می شوند؟

 

-----------------------------------------------------------------------------------------

14)در کدام یک از تغییرات زیر تغییر سریع تر صورت می گیرد؟

تبدیل شیر یه ماست                                    مخلوط کردن سرکه و شیر

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

15)گیا خاک چیست و چرا برای کشاورزی لازم است؟

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

16)چه عواملی در فرسایش خاک دخالت دارند؟

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

17)از کدام یک از جانوران زیر سنگواره ی یهتری درست می شود؟چرا؟

زالو                  مگس                  مارماهی

 

+ نوشته شده در  هجدهم بهمن 1388ساعت 0:40  توسط صمصام اله یاری | 

 شيوه هاي نوين ارزشيابي درکلاس ، راستي در امتحان گرفتن از بچه ها، چه هدفي را دنبال مي کنيم؟ چه کسي را ارزيابي مي کنيم؟ خودمان، دانش آموز، نظام آموزشي يا هر سه را؟ آيا به راستي آن که در جريان يک آزمون کتبي دو ساعته، بالاترين امتياز را مي آورد، همان است که هدف هاي آموزشي در مورد او بيشتر تحقق پيدا کرده است؟ آيا به واقع با اين شيوه آنچه را بايد اندازه گيري کنيم، اندازه مي گيريم؟
ما معلمان زماني دانش آموز بوده ايم. در آن زمان خيلي خوب احساس مي کرديم و باور داشتيم که بسياري از ارزش هاي خوب همان هايي هستند که قابل اندازه گيري نيستند، ولي امروز آن باور را فراموش کرده ايم. واژه  ارزشيابي به معناي يافتن ارزش هاست. يافتن آنچه نه در زمان محدود، بلکه در فرايند آموزش و تلاش براي يادگيري و آموختن حاصل مي شود.
به عنوان معلم بايد عميقا باور داشته باشيم که هر دانش آموز قابليت رشد و يادگيري را دارد به شرط آنکه ما آن ابزار سنتي را که بدون توجه به تفاوت هاي فردي، به دنبال يافتن نقطه ضعف هاست، رها کنيم و ابزاري بسازيم که توانايي هاي او را شناسايي کند، به دانش آموز اعتماد به نفس بخشد و براساس اين باور عمل کند که آموزش و ارزشيابي فرايندهايي در هم تنيده اند.
ارزشيابي يک فرايند نظام يافته (سيستماتيک) براي جمع آوري، تحليل و تفسير اطلاعات است تا تعيين شود که آيا هدف هاي موردنظر تحقق يافته اند يا در حال تحقق يافتن هستند و به چه ميزاني؟
ارزشيابي پيشرفت تحصيلي به نمره دادن و صدور گواهينامه خلاصه نمي شود بلکه يکي از اهداف اصلي آن کمک به معلم در شيوه هاي آموزشي خود و رفع نواقص يادگيري دانش آموزان است، در صورتي که ارزشيابي صحيح و مناسبي صورت نگيرد، تبعاتي همچون کاهش علاقه به دانش آموزان، هدر رفتن سرمايه هاي مادي و انساني، افزايش نرخ مردودي و تکرار پايه، اختلال در رشد عاطفي دانش آموزان، از ميان رفتن خلاقيت و... را در پي خواهد داشت. بنابراين مشاهده دانش آموزان در کلاس  درس، آزمايشگاه و ساير موقعيت هاي پرورشي، استفاده از گفت وگوهاي غيررسمي و مصاحبه، بررسي کارهاي علمي دانش آموزان، اجراي آزمون هاي مختلف و... از مهمترين فعاليت هاي آموزشي معلمان قلمداد مي شود. طي قرن هاي متمادي در آموزش و پرورش سراسر جهان انتخاب بهترين استعدادها براي تحصيل صورت مي گرفت.
قسمت اعظم نيروي معلمان و مديران هم بدين کار اختصاص مي يافت که در هر يک از مقاطع تحصيلي تعيين کنند کدام دانش آموز را بايد از ارتقا به مراحل بالاتر بازداشت و آنان را از دستگاه آموزش و پرورش طرد کرد. عالي ترين مرحله تحصيل را ورود به دانشگاه و گذراندن دوره آن مي دانستند و بدين ترتيب از هر 100 دانش آموزي که تحصيلات رسمي را آغاز مي کرد، فقط در حدود 5 نفر، از نظر خصوصيات طبيعي و پرورشي، شايسته ورود به دانشگاه تشخيص داده مي شد. در مورد 95 نفر ديگر هم علاقه چنداني از طرف متخصصان تعليم و تربيت ابراز نمي شد و نتيجه اين جريان انتخاب، به ويژه هنگامي که اين تصميم خيلي زود (در حدود 12 و 13 سالگي) اتخاذ مي شد، آن بود که بيشتر کودکان طبقه کارگر هر چه زودتر از صحنه مدارس خارج شوند. در گذشته در سراسر جهان، آموزش و پرورش را مجموعه اي از يادگيري ها مي دانستند که ظاهرا مي بايست به تدريج از سال اول تا آخر از آسان به مشکل تنظيم مي شد. قرن ها آموزش و پرورش را به صورت مخروطي تصور مي کردند که تقريبا تمام افراد گروه هاي سني ابتدايي در قاعده آن قرار مي گرفتند و هر چه بالاتر مي رفتيم، تعداد افراد تقليل مي يافت و فقط عده  معدودي به راس هرم مي رسيدند.
هر نوع آزمايش و امتحاني را بدان جهت به کار مي بردند که تعيين کنند به چه کساني مي توان حق ارتقا به مرتبه بالاتر را داد. در اين جا امتحان يا هر نوع ارزشيابي ديگر، به منظور اتخاذ تصميم هاي مهم و غالباغير قابل تغيير در مورد وضع آينده هر يک از دانش آموزان در دستگاه آموزش و پرورش به کار برده مي شد. نتيجه حاصل از اجراي اين نظام، اثر نامطلوب آن بر امر آموزش و بر رفاه دانش آموزان بود.

v     ارزشيابي معتبر به همراه آموزش معتبر امکان پذير است

v     علماي فن آموزش  و ارزشيابي معتقدند که قبل از اين که معلم در طراحي يک سيستم  ارزشيابي معتبر بکوشد، بايد شيوه آموزش خود را اصلا ح کند. آنان معتقدند که تنها زماني معلم مي تواند به شيوه معتبر ارزشيابي رو کند که شيوه آموزش او اعتبار داشته باشد. آنان براي چنين آموزشي  ويژگي هاي زير را قايل  اند.
1- آموزش بايد با پژوهش همراه باشد: دانش آموز هنگامي که عملا  تحقيق مي کند، در ساخت مفاهيم سهيم مي شود.
2-آموزش  بايد سعي  در تلفيق دانش داشته باشد: آموزش  دانش هاي  مجزا و قطعه قطعه به دانش آموز  باعث  مي شود تا او نتواند از آموخته ها در زندگي  روزمره خود که  کاربرد تلفيقي آموخته ها  را مي طلبد، استفاده کند.
3- ارزشيابي ارزشي  بيش از  موفقيت در جلسات امتحان داشته باشد: علماي  آموزش معتقدند که آموزش هاي رسمي بايد در خارج از کلا س  و در زندگي  روزمره کاربرد داشته باشد. بنا بر اين دانش آموزان بايد مهارت هاي لا زم براي زندگي کردن را در مدرسه فرا بگيرند.
4- زندگي گروهي فرد  را  اصل قرار دهد: توجه به کار گروهي، بايد جاي خود  را در برنامه آموزش و نيز ارزشيابي باز کند تا به آنها اعتبار ببخشد.
5 - افراد را به يک فراگير مادام العمر تبديل کند: آموزش بايد شيوه هاي يادگيري را به فراگير بياموزد تا خود در هر زمان که بخواهد، آن چه را نياز دارد بياموزد، بدون آن  که نيازمند آموزگاري باشد.

v     انواع شيوه هاي نوين ارزشيابي

v     1- سنجش و ارزشيابي با رويکرد پويا و رشد دهنده = ارزشيابي مستمر
خصلت عمده اين  نوع ارزشيابي در پويايي  و گستردگي  آن است و از معلم   انتظار اقداماتي فراتر از آزمون هاي سنتي را دارد، تا تصويري کلي  از تماميت شخصيت  دانش آموز ارائه دهد. از نتايج اين نوع سنجش و ارزشيابي در جهت رشد و ارتقاي دانش آموز استفاده مي شود و مهم تر از همه اين که از هر دانش آموز توقع رشد و بالندگي را د رحد توان خود او دارد.  در اين رويکرد فرايند ارزشيابي با فرايند آموزش در هم تنيده، جاري و مستمر است. از نتايج  اين سنجش براي مقايسه  يا نمره دادن به دانش  آموزان استفاده نمي شود. امروزه اين شيوه سنجش که تفاوت هاي فردي دانش آموزان را مي پذيرد و به قابليت رشد هر يک اعتقاد دارد، در نظام هاي پيشرفته آموزشي  مورد توجه قرار گرفته و نقطه عطف ارزشيابي هاي معتبر شده است. 

v     نقش ارزشيابي مستمر در فرايند آموزش  چيست ؟ارزشيابي مستمر يا سازنده بخشي از فرايند  آموزش تلقي  مي شود. به اين  معنا که ارزشيابي در جريان آموزش جاري است و معلم به طور مرتب با  آن درگير است. ارزشيابي مستمر  در طراحي برنامه درسي  معلم جاي خاصي دارد. يعني معلم  از نتايج سنجش مستمر در تعيين گام بعدي خود در آموزش استفاده مي کند و به اين دليل است که آموزش و ارزشيابي در هم تنيده مي شوند و دانش آموز رشد مي کند. ارزشيابي تشخيصي هم نوعي ارزشيابي مستمر و سازنده است، زيرا هدف آن دريافت کاستي ها و مشکلا ت و خطاهاي احتمالي دانش آموز است تا در طراحي مراحل بعدي آموزش مورد استفاده قرار گيرد.
درسنجش و ارزشيابي رشد دهنده، استفاده از نتايج ارزشيابي حد اقل به اندازه جمع آوري آنها اهميت دارد. در فرايند چنين ارزشيابي دانش آموزان نقش اساسي  دارند، چون آنان هستند که در مرکز يادگيري قرار دارند و نقش  اصلي  را در پرورش يا اصلا ح  يک آموخته ايفا مي کنند. هر چه دانش آموزان   بيشتر درفرايند آموزش سهيم شوند، بهتر و بيشتر مي توانند آموخته هاي خود را در ابعاد مختلف گسترش دهند يا بهبود بخشند; به عبارتي  شيوه آموختن را بهتر ياد مي گيرند.
به يک مثال که در آن به نقش ارزشيابي در فرايند آموزشي مي پردازند، توجه کنيد:
فرض کنيد معلم دانش آموز را در فعاليتي درگير کرده است تا از اين طريق اطلا عات مناسبي درمورد حدود آموخته هاي او جمع آوري کند. او در اين راه از شيوه هاي مختلف استفاده مي کند، با دانش آموز گفتگو مي کند، بر کار او نظارت دارد... سپس اطلا عاتي که جمع آوري کرده است، تفسير مي کند. در اين کار معلم ضمن توجه به هدف ها، به تجارب و يافته هاي قبلي دانش آموز نيز توجه دارد. 
بنابراين زماني که دانش آموز را ارزشيابي مي کند، با توجه به هدف هاي آموزشي، به جزئيات پيشرفت دانش آموز و بهبود يافته هاي او نيز نظر دارد. در اين فرايند دانش آموز نيز نقش دارد، زيرا فرصت مي کند تا کار خود را ارزيابي کند و دريابند که تا چه حد رضايت بخش است يا اين که مي توانست بهتر باشد.
گفت وگو در مورد کار و نتيجه آن جزئي از فرايند تعاملي است که بين معلم و دانش آموز انجام مي شود و بخشي از هدف ارزشيابي مستمر و رشد دهنده است.
برايارزشيابي مستمرچهارنوع ارزشيابي پيشنهاد مي شود:
1-پرسش هاي کلاسي و آزمونک ها
2-ارزشيابي فعاليت هاي کلاسي
3- ارزشيابي خارج از کلاس
4- ارزشيابي از تکاليف
1- ارزشيابي از پرسش هاي کلاسي و آزمونک ها:
پرسش هاي کلاسي: پرسش هايي هستند که در جريان کلاس مطرح مي شود هدف از اين پرسش ها يادآوري پيش نيازهاي يادگيري براي درس کلا س، جمع آوري ايده ها و اطلاعات دانش آموزان در ارتباط با يک موضوع و مواردي از اين قبيل و يک دانش آموز طي يک دوره آموزشي چندين بار مورد پرسش قرار مي گيرد و در ليست علامت گذاري مي شود.
آزمونک ها ابزاري براي ارزشيابي تدريجي هستند در اين نوع ارزشيابي هدف نمره دادن نيست بلکه منظور اين است که در هر مرحله هدف هاي رفتاري معين ميزان پيشرفت فراگيران چگونه است و تا چه مقدار به اهداف آموزشي دست يافته اند بنابراين لازم است آزمونک ها پيشرفت گام به گام هدف ها را بسنجند و در پايان تدريس يک يا تعداد معدودي از هدف هاي رفتاري مربوط به هم انجام شوند.
2- ارزشيابي فعاليت هاي کلاسي:
فعاليت هاي کلاسي که ممکن است فردي يا گروهي انجام شوند مهمترين بخش ارزشيابي مستمر است.
بنابراين ارزشيابي فعاليت کلاسي نمره دادن به پرسش هاي کلاسي نيست بلکه ارزشيابي روند شکل گيري و پيشرفت مهارت ها و نگرش ها است و بيشتر با مشاهده رفتار دانش آموزان ممکن مي باشد و در جريان آن دانستي ها، پرورش نگرش، نظافت در کار و انضباط، توجه به صحبت هاي ديگران، قبول مسووليت در گروه، تحمل نظر مخالف، انعطاف پذيري و... مورد توجه قرار مي گيرد.
3- ارزشيابي خارج از کلاس:
فعاليت هاي خارج از کلاس فرصتي است تا فراگيران براساس علاقه موقعيت و امکانات خود، کلاس درس را به زندگي واقعي گسترش دهند و با خلاقيت هاي خود موقعيت هاي تازه اي براي يادگيري ايجاد کنند. تهيه فهرست ارزشيابي براساس نوع فعاليت مي تواند معلم را در قضاوت نهايي فعاليت ها و ارائه باز خورد مناسب به دانش آموزان ياري دهد.
4- ارزشيابي از تکاليف:
دفتر تکاليف در حقيقت کتابي است که دانش آموزان در آن موضوع درس را تدوين مي کنند. لازم است تکاليف به صورتي تدارک ديده شوند که به عنوان منبعي براي تقويت و پاداش دانش آموزان در آينده و فرصتي براي برانگيختن مشارکت و پشتکار در يادگيري فراگيران باشد و بايد از طرف معلم با توجه به تفاوت هاي فردي دانش آموزان مورد ارزشيابي قرار گيرد.
2- ارزشيابي از طريق فهرست مشاهدات:
استفاده از فهرست مشاهدات در برنامه آموزش شيوه نو و تازه اي است که از طريق آن معلم مي تواند در مورد حدود آموخته هاي دانش آموز يا گروهي از دانش آموزان در حيطه هاي مختلف مهارتي، نگرشي و دانشي قضاوت کند. اين يادداشت ها به معلم امکان مي دهد تا در برنامه تدريس خود ميزان حصول به هدف هاي آموزشي را تعقيب و کنترل کند و دريابد که هر دانش آموز تا چه اندازه به هدف هاي موردنظر رسيده است و احتمالا به چه کمک هايي نياز دارد و براساس آن اطلاعات، فرايند تدريس خود را بازنگري کند.
استفاده از فهرست مشاهدات روش ساده و سريعي است که از طريق آن معلم مي تواند دانش آموزان را در بسياري از هدف هاي آموزشي که در آزمون هاي پاياني امکان پذير نيست، ارزيابي کند و از نتايج آن در جهت بهبود فرايند دانش آموزان استفاده کند. اگر اين کار به صورت مستمر انجام شود و معلم به موقع از نيازهاي آموزشي هر دانش آموز مطلع شود، مي تواند در رفع آن نيازها اقدام کند، کاري که از عهده ارزشيابي پاياني بر نميآيد. مرور فهرست ارزشيابي به معلم امکان مي دهد تا نقاط ضعف مشترک دانش آموزان را هم دريابد.
3- ارزشيابي پوشه اي
يک پوشه کارنما مانند يک جورچين يا پازل مجموعه قطعاتي از کارهاي  دانش آموز است که با اتصال آنها مي توان تصوير کامل و روشن تري از دانش آموز به عنوان يک يادگيرنده مادام العمر به نمايش گذاشت.
پوشه مي تواند شامل فهرست هاي ارزشيابي معلم، گزارش کارهاي دانش آموز، يادداشت هاي معلم، گزارش هاي گردش هاي علمي و کارهاي عملي و پروژه هاي دانش آموز باشد.  پوشه بيش از اين که قطعاتي از کارهاي دانش آموز باشد که بي هدف جمع آوري شده است، مجموعه اي از کارهاي مشخص، هدفدار و آگاهانه دانش آموز است که به او امکان مي دهد تا توانايي هاي خود را از جهات مختلف به نمايش بگذارد.
پوشه، چيزي بسيار فراتر از يک ظرف پر از خرت و خورت است. پوشه مجموعه اي سازماندهي شده از مدارک مستندي است که معلم و دانش آموز با استفاده از آن، ميزان پيشرفت دانش آموز را در حيطه هاي مختلف دانش، مهارت و نگرش در موضوعات معين درسي، به نمايش مي گذارند. (واوروس، 1990)
مرور پوشه  دانش آموز به معلم امکان مي دهد تا با اطمينان بيشتر و براساس دلايل مستند در مورد دانش آموز قضاوت کند. مرور پوشه دانش آموز به معلم فرصت مي دهد تا قابليت هاي او را به درستي شناسايي و باتوجه به تئوري هوش هاي چندگانه، براي آموزش او برنامه ريزي کند

+ نوشته شده در  هفدهم بهمن 1388ساعت 0:42  توسط صمصام اله یاری | 

الف) پاسخ صحیح را با علامت × مشخص کنید

1.       کدامیک از تغییرات زیر ، تغییر شیمیایی است ؟

الف) پاره کردن کاغذ                 ب) بریدن درختان          ج) گوارش غذا                               د) فرسایش خاک

2.      کدامیک از ماشین های زیر یک ماشین پیچیده است ؟

الف) انبردست                                ب) لباسشویی                                ج) پیچ گوشتی                              د) قیچی

3.    اگر در بالای کوهی سنگواره ی ماهی یافت شود نشانه ی چیست ؟

الف) در گذشته آن محل خشکی بوده است ب) در گذشته آن محل در زیر دریا بوده است

ج) در گذشته آن محل منطقه سرد بوده است             د) در گذشته آن محل گرم و مرطوب بوده است

4.    عامل بیماری فلج اطفال چیست ؟

الف) باکتری                    ب) ویروس                       ج) قارچ                              د) جلبک

5.    مخمر از کدام گروه از جانداران زیر است ؟

الف) باکتریها                                ب) قارچها                       ج) جلبکها                        د) ویروسها

6.      کدامیک از موارد زیر ، منابع طبیعی زنده محسوب می شود ؟

الف) گیاهان                  ب) آب                  ج) خاک                              د) هوا

ب) جمله های زیر را با کلمه های مناسب کامل کنید

1.       نام علمی زنگ آهن ................................... است

2.      نورخورشید را به وسیله ی ................................. می توان تجزیه کرد .

3.    یورستن از آزمایش در مورد گیاهان نتیجه گیری کرد که گیاهان ........................ را از خاک
می گیرند .

4.    جلبکها مانند گیاهان هستند زیرا دارای .......................... هستند

5.    زبری و نرمی به وسیله ی اندام ........................... احساس می شود .

6.      به مجموع افراد یک نوع از جانداران که در جای خاصی زندگی می کنند .......................می گویند

ج) پاسخ پرسشهای زیر را بنویسید

1.       چرا تبخیر آب یک تغییر فیزیکی است ؟

2.      چه شرایطی برای دیدن اجسام لازم است ؟ ( 3 مورد )

3.    چرا خاک مزرعه بهتر از خاک کنار جاده و بیابان است ؟

4.    واکسن چیست ؟

5.    دو مورد از فایده های باکتریها را بنویسید ؟

6.      راههای مراقبت از گوش را بنویسید ( 2 مورد )

7.      سه راه محافظت غذا در برابر باکتریها را بنویسید

8.      فسیل را تعریف کنید

 


الف) پاسخ صحیح را با علامت × مشخص کنید

1.       خورشید بزرگتر و درخشانتر از ستارگان به نظر می رسد چون از همه ی ستارگان دیگر ...........

الف) بزرگتر است          ب) درخشانتر است        ج) به ما نزدیکتر است                 د) از ما دورتر است

2.      بیشتر سنگواره ها مربوط به کدام قسمت بدن جانوران قدیمی هستند ؟

الف) دندان ، صدف ، استخوان                              ب) دندان ، استخوان ، پوست

ج) گوشت ، استخوان ، صدف                                د) ماهیچه ، دندان ، غضروف

3.    سرعت نفوذ آب در کدام نوع خاک کمتر است ؟

الف) ریزتر          ب) فشرده تر                   ج) درشت تر                     د) ریزتر و فشرده تر

4.    موادی که میکروبها را در بیرون از بدن می کشند ................................ نام دارند

الف) پادتن       ب) گلبولها سفید        ج) ضدعفونی کننده                   د) آنتی بیوتیک

5.    کدام یک از مواد موجود در زباله ها مدتهای زیادی در طبیعت باقی می ماند ؟

الف) پلاستیک                                ب) میوه ها                     ج) سبزیجات                     د) جانوران مرده

ب) جمله های زیر را با کلمات مناسب کامل نمایید

1.       سطح شیب دار یک ماشین ............................. است

2.      به وسیله ی منشور می توان ............................ را تجزیه کرد

3.    زندگی در ........................... شروع شد

4.    خاک رو به علت دارا بودن .................................. در کشاورزی مهمتر است

5.    فراوانترین جانوران روی زمین ................................ هستند

6.      عامل بیماری فلج اطفال .............................. می باشد

7.      با کم و زیاد شدن نوار اندازه ی .............................. چشم تغییر می کند

ج) مشخص کنید کدام یک از مواد زیر عنصر و کدامیک ترکیب هستند ؟

هیدروژن                           نفت                      نمک

د) پاسخ پرسشهای زیر را بنویسید :

1.       چرا کپک زدن نان یک تغییر شیمیایی است ؟

2.      موتور الکتریکی را تعریف کنید

3.    بین کوره ی آفتابی و ذره بین چه شباهتی وجود دارد ؟

4.    مراحل تشکیل سنگهای رسوبی را بنویسید

5.    دو مورد از ضررهای قارچها را بنویسید

 


الف) پاسخ صحیح را با علامت × مشخص کنید

1.       کدامیک از موارد زیر نشان دهنده ی ساختمان مولکولی عنصر است ؟

الف) طلا، اکسیژن                 ب) آب ، آهن           ج) نمک ، ئیدروژن       د) کربن ، آب

2.      کدامیک از تغییرات زیر شیمیایی است ؟

الف) گوارش غذا              ب) آرد کردن گندم                     ج) بریدن چوب             د) حل شدن شکر در آب

3.    در کدامیک از وسایل زیر تکیه گاه بین جسم و نیرو قرار گرفته است ؟

الف) یخ گیر                     ب) در نوشابه بازکن                    ج) الاکلنگ                       د) فرغون

4.    کدام دسته از چشمه های طبیعی نور هستند ؟

الف) خورشید و شمع   ب) ستاره و چراغ قوه   ج) خورشید و ستارگان    د) چراغ روغنی و شمع

5.    چه نوع خاکی برای کشاورزی مناسب تر است ؟

الف) خاک رس                               ب) خاک مزرعه                               ج) خاک بیابان                                د) شن و ماسه

ب) در جاهای خالی کلمات مناسب قرار دهید

1.       با پیدا شدن ............................ زندگی بر روی خشکیها آغاز شد

2.      برای دیدن ستارگان و سیاره ها از ............................... استفاده می کنند

3.    به وسیله ای که انرژی .................... را به انرژی ..................... تبدیل کند موتورالکتریکی می گویند

4.    نام علمی زنگ آهن .............................. می باشد .

5.    مواد در طبیعت به سه حالت جامد و ................... و ................... وجود دارند

6.      جسم زمانی حرکت می کند که به آن ........................ وارد شود .

ج) کدامیک از جملات زیر درست و کدامیک نادرست است

1.       راه پله ی ساختمان یک سطح شیب دار است

2.      برای تجزیه ی نور خورشید از منشور استفاده می کنیم

3.    خاصیت های همه ی مواد با هم یکسان هستند

4.    در تغییر شیمیایی جنس ماده عوض می شود

د) پاسخ کامل دهید

1.       اهرم چیست ؟

2.      کانون عدسی را تعریف کنید

3.    فسیل یا سنگواره را تعریف کنید

4.    چگونگی تشکیل خاک را توضیح دهید

5.    کدامیک از ماشینهای زیر ساده و یا پیچیده اند مشخص کنید

چکش (              )     میخ کش (                     )        سشوار (                             )        آب میوه گیری(                    )

6.      وقتی محمد در شیشه ی آبلیمو را باز کرد و آنرا روی میز معلم گذاشت بو آبلیمو همه ی کلاس را پر کرد به نظر شما علت چیست ؟

 


الف) پاسخ درست را با علامت × مشخص کنید

1.       اگر یک ورق را خرد کنیم کدام خاصیت آن تغییر می کند ؟

الف) اندازه                       ب) رنگ                               ج)‌جنس                              د) بو

2.      کدام وسیله برای مشاهده ستارگان به کار می رود ؟

الف) میکروسکوپ                      ب) تلسکوپ                    ج) منشور          د) دوربین عکاسی

3.    عامل بیماری « فلج اطفال» چیست ؟

الف) باکتری                    ب) ویروس                       ج) قارچ                              د) هیچکدام

4.    با پیدایش چه موجوداتی زندگی بر روی خشکی ها آغاز شد ؟

الف) گیاهان                  ب) پرندگان                      ج) خزندگان                     د) بی مهرگان

5.    در روشنایی زیاد مردمک چشم چه تغییری می کند ؟

الف) گشاد می شود ب) تنگ می شود          ج) تاریک تر می شود    د) تغییر نمی کند

6.      آب در کدام نوع خاک سریعتر نفوذ می کند ؟

الف) خاک باغچه           ب) خاک رس                   ج) ماسه ای                     د)خاک مزرعه

7.      کدامیک بیشتر غذای جانوران آبزی را تشکیل می دهد ؟

الف) باکتری                    ب) جلبک                            ج) قارچ                              د) هاگ

 

8.      کدامیک از منابع زیر جبران نشدنی است ؟

الف) چمن                         ب) آب                  ج) گاز                 د) اکسیژن

ب) در جاهای خالی عبارت را پر کنید

1.       نام دیگر اکسید آهن ................... می باشد

2.      به جانورانی که بدن آنها از یک سلول تشکیل شده است ........................... می گویند

3.    گوارش غذا یک تغییر ....................... می باشد

4.    باکتریها به سه شکل کروی و ........................... و ............................... دیده می شوند

5.    از چشمه های مصنوعی نور می توان ........................ و ......................... را نام برد

ج) صحیح یا غلط بودن جملات زیر را مشخص کنید

1.       محیط زیست جانداران مختلف یکسان است

صحیح                                  غلط

2.      باکتریها از راه تقسیم سلولی تولید مثل می کنند

صحیح                                  غلط

 

 

+ نوشته شده در  پانزدهم بهمن 1388ساعت 21:50  توسط صمصام اله یاری | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ

نوشته های پیشین
91/10/22 - 91/10/30
91/09/01 - 91/09/07
91/08/22 - 91/08/30
91/06/22 - 91/06/31
91/06/05 - 91/06/21
91/05/22 - 91/05/31
91/05/01 - 91/05/07
91/03/08 - 91/03/14
91/02/22 - 91/02/31
91/02/05 - 91/02/21
91/02/08 - 91/02/14
91/02/01 - 91/02/07
90/08/22 - 90/08/30
90/06/22 - 90/06/31
90/04/08 - 90/04/14
90/04/01 - 90/04/07
88/12/08 - 88/12/14
88/12/01 - 88/12/07
88/11/05 - 88/11/21
88/11/08 - 88/11/14
88/11/01 - 88/11/07
88/10/22 - 88/10/30
88/10/05 - 88/10/21
88/10/08 - 88/10/14
87/12/05 - 87/12/21
87/03/22 - 87/03/31
87/03/05 - 87/03/21
87/03/08 - 87/03/14
87/03/01 - 87/03/07
87/02/05 - 87/02/21
87/01/01 - 87/01/07
86/12/05 - 86/12/21
86/11/05 - 86/11/21
86/11/08 - 86/11/14
آرشیو موضوعی
آموزشی
تربیتی
ورزشی
روانشناسی
عمومی
داستان
مقالات
تصاویر
پیوندها
کمسیون ارزشیابی دوره ابتدایی شاهین شهر
انتشارات سروش
کمسون فرایند یادهی و یادگیری دوره ابتدایی شاهین شهر
پایگاه حدیث
شبکه مدرسه
اموزش علوم در دوره دبستانی از طریق روش حل مسئله
مقالات اموزش وپرورش
کیفیت بخشی به امور پرورشی,راهنمایی ومشاوره دانش اموزان
پروانه
رشد اموزش تربیت بدنی
انتشارات سمت
کاوش
محصل
بهار تکنولوژی و فناوری
سایت بازی برای کودکان
سایت بازی و ریاضی
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM